Den Flygande Holländaren är ett legendariskt spökskepp som aldrig kan komma i hamn, dömd att segla på oceanerna för evigt. Legenden kommer antagligen från 1700-talets nautiska folktro. Den äldsta existerande versionen av legenden går tillbaka till slutet av 1800-talet.
Observationer under 1800 och 1900-talet rapporterade att skeppet skulle glöda med spöklikt ljus. Att se detta fantomskepp innebar en dödsdom i sjömännens folktro.
Enligt vissa källor är det 1700-talets holländska kapten Bernard Fokke, som är modell för kaptenen på spökskeppet. Fokke var känd för sina extremt snabba resor från Nederländerna till Java och misstänktes därför för att vara i maskopi med Djävulen.
Den första versionen av legenden som en historia trycktes, i Blackwoods Edinburgh-tidskrift maj 1821 (Cape of Good Hope). Denna berättelse introducerar kapten Hendrick Van der Decken som kaptenen.
Kapten van der Decken skall flera gånger ha misslyckats med att runda Godahoppsudden och till sist svurit att han skulle lyckas oavsett om Gud eller djävulen stod emot honom. Gud tolererar inte sådan hädelse utan dömer omedelbart kaptenen och hans skepp att intill domens dag segla på världshaven.
She was an Amsterdam vessel and sailed from port seventy years ago. Her master’s name was Van der Decken. He was a staunch seaman, and would have his own way in spite of the devil. For all that, never a sailor under him had reason to complain; though how it is on board with them nobody knows. The story is this: that in doubling the Cape they were a long day trying to weather the Table Bay. However, the wind headed them, and went against them more and more, and Van der Decken walked the deck, swearing at the wind. Just after sunset a vessel spoke him, asking him if he did not mean to go into the bay that night. Van der Decken replied: “May I be eternally damned if I do, though I should beat about here till the day of judgment.” And to be sure, he never did go into that bay, for it is believed that he continues to beat about in these seas still, and will do so long enough. This vessel is never seen but with foul weather along with her.
Källa:The author has been identified as John Howison (fl. 1821–59) of the East India Company. See Alan Lang Strout: A Bibliography of Articles in Blackwood’s Magazine 1817–1825 (1959, p. 78).